Blog

VšeBezpečnost datE-shopyGrafikaLegislativaOnline marketingReklamaS2 STUDIOSEOSociální sítěTvorba webů
Dejte si pozor na podvodníky na Facebooku - chtějí vaše údaje i peníze
Bezpečnost dat, Sociální sítě

Dejte si pozor na podvodníky na Facebooku - chtějí vaše údaje i peníze

Stejně jako každý rok i letos se nejrůznější internetoví podvodníci pokoušejí vydolovat od naivních uživatelů peníze, citlivé osobní a bankovní údaje nebo alespoň přístup k účtům. Tentokrát si vybrali uživatele sociální sítě Facebook...

Universal Analytics končí: připravte se na Google Analytics 4 včas
Bezpečnost dat, Online marketing, Tvorba webů

Universal Analytics končí: připravte se na Google Analytics 4 včas

Google Analytics je jedním z nejdůležitějších online nástrojů, který umožňuje získávat velmi podrobná statistická data o návštěvnících jednotlivých webů a e-shopů. Služba Google Analytics Univerzal je bezplatná a již od roku 2005 se používá po celém světě, respektive ve všech zemích, kde své služby Google poskytuje. Google již přes rok upozorňuje uživatele využívající službu Universal Analytics (UA), že 30. června 2023 tato služba skončí a je potřeba se včas připravit na přechod k nové službě Google Analytics 4, která slibuje analytické nástroje nové generace. Opravdu je to tak? A co změna těchto služeb znamená pro běžné uživatele? Konec Universal Analytics se blíží Ano, jde o revoluční změnu. 30. června 2023 Google vypne servery, které zpracovávají data získaná z webů, na nichž je nástroj UA nasazen. V praxi to znamená, že Google přestane ukládat získaná data a služba tedy přestane fungovat. Uživatelé placené verze Universal Analytics 360 dostanou 3 měsíce k dobru. Definitivní tečka přijde 31. prosince 2023, kdy Google smaže všechna data v UA účtech. Doporučujeme se proto na tento přechod včas připravit a nečekat do července příštího roku. Google Analytics 4 (GA4), která původní službu nahrazuje, slibuje zcela nový datový model měření a spoustu nových možností v rámci webové analytiky. Má to i nevýhodu – abyste mohli všechny nové funkce dostatečně využit, musíte nejprve vše správně nastavit. Zatímco v rámci UA jste měli řadu předpřipravených přehledů, v případně nástrojů GA4 je potřeba nejprve nastavit vlastní přehledy. Ty ovšem nabídnou mnohem širší možnosti než stávající UA. Základem GA4 jsou události Ať už jde o počet zobrazení stránky, vyplnění a odeslání formuláře či jinou metriku, která nás zajímá, vše, co chceme v GA4 měřit, jsou události. Všechny typy měření, která nás v budoucnu u webu či e-shopu mohou zajímat a chceme je sbírat, je tedy potřeba nejprve správně nastavit. Při tvorbě nového analytického nástroje museli v Googlu myslet i na ochranu osobních údajů. V poslední době totiž dochází k řadě změn, jako bylo zavedení GDPR nebo zpřísnění legislativy týkající se cookies lišt. GA4 proto již vůbec neukládají jednotlivé IP adresy a slibují mnohem vyšší míru anonymizace. Abychom i při tomto zpřísnění měli dostatek potřebných informací, Google přišel s modelováním chybějících dat na základě učících modelů, které běží nad nasbíranými daty (tzv. blended data). Archivujte cenná data z G4A Jelikož GA4 a UA představují dva zcela odlišné modely, je potřeba myslet na to, že data z obou nástrojů nelze propojit. Nejlepším řešením v současnosti je proto mít nasazené Universal Analytics a k tomu paralelně GA4. Čím dříve tedy nový nástroj nasadíte, tím lépe. A jak si archivovat všechna data, která jsme nasbírali v UA? Nejlepší cestou je export dat přes Google Analytics Reporting API. Ty lze následně importovat např. do BigQuery či jiné podobné služby. Jednodušší a pro mnohé uživatele dostačující volbou je jednoduchý export požadovaných dat přímo v účtu Google Analytics. Lze také předpokládat, že již brzy se objeví externí služby, které tento proces zpříjemní. Jak GA4 nastavit? Celý proces lze rozdělit do 6 základních bodů. 1. Přihlaste se do svého účtu Google Analytics 2. Vyberte službu a projekt, který chcete nastavit 3. Vlevo dole vyberte sekci „Správce“ 4. Zvolte položku „Asistent nastavení GA4“ 5. Vyberte možnost „začínáme“ a poté „Vytvořit službu“ 6. Účet GA4 je vytvořen a nyní je potřeba nastavit měřící kód pro váš web. Tento kód najdete v sekci "Datové streamy“. Pokud používáte Google Tag Manager, tak potřebujete ID, pokud máte jen Google Analytics, zkopírujte si celý kód a ten vložte do zdrojového kódu svého webu mezi značky . Nyní je nástroj Google Analytics 4 nasazen na vašem webu. Nicméně zcela hotovo není. Ještě bude potřeba nastavit datové streamy pro konkrétní události. O tom si řekneme v samostatném článku.

Pozor na podvodné e-maily: balík z České pošty, dědictví z Nigerie nebo fatální chyba serveru
Bezpečnost dat, Legislativa

Pozor na podvodné e-maily: balík z České pošty, dědictví z Nigerie nebo fatální chyba serveru

V poslední době se zvýšila četnost nejrůznějších podvodných e-mailů, které chodí majitelům českých poštovních schránek. Kromě neškodného spamu, na který většinou bezchybně dokáže upozornit a rovnou jej i vytřídit i běžný antispamový filtr, se začíná množit mnohem nebezpečnější pošta. Pozor na podvodné e-maily Zatímco kdysi naše e-mailové schránky plnily zejména dopisy právníků afrických miliardářů, kteří strojově přeloženou češtinou vybraným šťastlivcům odkazovali obrovské majetky, dnešní e-maily jsou mnohem důmyslnější. Před loňskými Vánoci se například objevily podvodné e-maily (tzv. phishing), jejíchž rozesílatelem na první dobrou byla Česká pošta. E-maily měly vizuální podobu této instituce a bezchybnou češtinu. Podvodníci vsadili na to, že v předvánočním shonu mnozí z nás ztrácejí přehled o jednotlivých balíčcích, které si do českých domácností a firem objednávají. Nejde jen o Českou poštu, zneužívají se i další české či zahraniční logistické firmy, jako je Zásilkovna, PPL nebo DPD. Podvodníci chtějí získat vaše přístupové údaje Množí se také e-maily, které na první pohled působí, že je rozesílá provozovatel vybraných webhostingových a doménových služeb, jako jsou např. Zoner, Wedos, Active 24. V těchto zprávách podvodníci chtějí pod záminkou aktualizace účtu vylákat vaše přístupové údaje do e-mailu. Jinak hrozí jeho deaktivací. Ukázka podvodného e-mailu, který se tváří, že jeho odesílatelem je poskytovatel e-mailové schránky  Podobné požadavky často chodí i od falešných zástupců vybraných českých bank, zpravidla těch největších, jako je Komerční banka, ČSOB nebo Česká spořitelna. Mezi podvodné e-maily patří i tzv. scam, tedy zprávy, v níž odesílatel informuje příjemce o peněžní výhře, obřím dědictví nebo o investičních příležitostech. Kdysi šlo podvodné e-maily poznat podle špatné či strojově přeložené češtiny, dnes už je komunikace online podvodníků mnohem přesvědčivější. Navíc tyto e-maily mívají často správné firemní barvy, logo i adresu firmy, za níž se vydávají. Na první pohled tedy působí velmi autenticky. Jak poznat podvodný e-mail Získání přístupových údajů do účtu nemusí být jediným cílem phishingových podvodníků. Mohou také požadovat čísla a hesla platebních karet, pokoušet se získat osobní údaje nebo prostřednictvím přiložené přílohy zavirovat příjemcův počítač. Vždy je potřeba myslet na to, že žádná seriózní online služba v dnešní době podobná ověření nevyžaduje. Pokud je potřeba nějaký krok udělat, vždy je tam nutnost přihlášení do administrace dané služby, případně zabezpečení přístupu dvoufázovým ověřením. Doporučujeme také vždy zkontrolovat url adresu stránky, na níž případně chcete cokoliv aktualizovat či vyplňovat. Všechny seriózní firmy a instituce mají zabezpečené stránky formou SSL certifikátu. A miliardové dědictví se také neoznamuje prostřednictvím e-mailu :-) Výčet častých příznaků podvodných e-mailů: špatná, případně nepřirozená čeština obsahují odkaz vedoucí na stránku s nejrůznějšími formuláři, které je potřeba vyplnit cílové weby, na které odkaz z e-mailu směřuje, většinou vypadají velmi nedůvěryhodně (jsou ale i výjimky, jako např. podvodníci, kteří před časem okopírovali stránky KB nebo České spořitelny) adresa odesílatele je velmi podobná zneužité instituci, nicméně zpravidla za zavináčem má nesmyslnou či zkomolenou adresou e-mail obsahuje částku, kterou je potřeba doplatit (většinou je tato částka velmi nízká) oslovení bývá často neosobní (milý zákazníku, vážený uživateli, oslovení přímo e-mailovou adresou atd.) snaha příjemce vyděsit, znejistit či donutit k rychlému neuvážlivému jednání obsahují přílohy v nejrůznějších formátech (.exe, .zip, .scr, .pdf a další – tyto nevyžádané přílohy mohou obsahovat virus, proto nikdy je neotevírejte)  

Apple vs. Facebook: likvidace konkurence, nebo ochrana soukromí zákazníků?
Bezpečnost dat, Online marketing, Sociální sítě

Apple vs. Facebook: likvidace konkurence, nebo ochrana soukromí zákazníků?

Apple chce zlikvidovat konkurenci. iOS 14 poškozuje byznys svých soupeřů. Podobně silných vyjádření ze strany Facebooku jsme v posledních měsících mohli zaznamenat celou řadu. Společnost Apple se totiž rozhodla zlepšit ochranu soukromí majitelů svých zařízení a tím také ztížit podnikání Facebooku. Apple vs. reklamní platformy Zkraje roku 2021 Apple vydal informaci, že s aktualizací mobilního operačního systému iOS 14 zpřísní podmínky pro možnost sledovat chování uživatelů mobilních zařízení s tímto OS pro marketingové a reklamní účely. V americkém městě Cupertino, sídle spol. Apple, se rozhodli zvýšit ochranu soukromí svých zákazníků. A největší sociální síti se to logicky nelíbí. S iOS 14.5 tak přišla zásadní změna – všechny aplikace třetích stran se musí ptát, jestli uživatel souhlasí s tím, že o něm budou aplikace sbírat data za účelem poskytování relevantní reklamy (tzv. retargeting). Pokud v předchozích verzích OS od Applu uživatel se sledováním nesouhlasil, musel jej manuálně zakázat. Nyní je to naopak – funkce se musí povolit. Lze tedy předpokládat, že velká část majitelů jablečných telefonů nebude se sledováním souhlasit. Pro poskytovatele inzerce to znamená velkou nepříjemnost, protože na relevanci cílené reklamy stoji celý jejich byznys. A pro Facebook je to obzvlášť citelná rána. Proto není divu, že i zakladatel a současný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg obviňuje Apple z toho, že kalifornské firmě nejde o ochranu svých zákazníků, ale o likvidaci konkurence. Facebook na Apple dokonce podal antimonopolní žalobu. Pro nás je ovšem důležitější otázka, co s tím? Co tento krok Applu znamená pro správce online reklamy a inzerenty? Zkontrolujte si reklamní účty Změny se týkají každého inzerenta, který má na svém webu umístěn měřící pixel a má spuštěné konverzní kampaně, a tedy v reálném čase sleduje, co konkrétně návštěvníci na jeho webu dělají. Pokud vaše reklama pouze propaguje příspěvky na FB stránce, případně máte nastavené obyčejné kliknutí na reklamu a nijak s tím dále nepracujete, pak nemusíte nic řešit. V případě, že máte spuštěnou konverzní reklamu, jako první je potřeba ověřit doménu, jinak Facebook běžící reklamu vypne. Toto se provádí v aplikaci Business Manager, která slouží pro správu reklam na Facebooku a sesterském Instagramu. Zajímavostí je, že na každou doménu může být optimalizováno maximálně osm konverzních událostí. Mimo tento limit pak jsou Zobrazení cílové stránky, tzv. Landing Page Views. Ověření domény probíhá kompletně v Business Manageru v sekci Bezpečnostní značky – Domény. Jakmile budete mít doménu ověřenou, přejděte do sekce Správce události, kde je potřeba vybrat konkrétní pixel a nakonfigurovat událost. Jen mějte na paměti, že jich je maximálně 8.  Nejste si jistí, že máte správně nastavené online kampaně? Pak neváhejte a kontaktuje nás. Rádi se o vaše online marketingové projekty postaráme.   

Pozor na podvodníky nabízející služby online marketingu
Bezpečnost dat, Online marketing

Pozor na podvodníky nabízející služby online marketingu

Rozmohl se nám tady takový nešvar, s nímž se v posledních několika měsících setkala většina z nás. Většinou jde o telefonát nebo e-mail, v němž nás obchodní zástupce jedné z "top 3" českých reklamních, marketingových či jiných pochybných agentur informuje, že náš web je pro internet neviditelný. Případně, že z nějakých „specifických“ důvodů vyhledávače Google a Seznam naše internetové stránky blokují. Zástupci některých těchto společností dokonce tvrdí, že pokud firma není zapsaná v jejich firemním katalogu, jako kdyby vůbec neexistovala. Samozřejmě jde o naprostý nesmysl. A pokud váš web vyhledávače nevidí, tak chyba bude rozhodně jinde než v tom, že nevyužíváte některou z těchto „exkluzivních“ služeb na míru. A co tyto pseudoslužby konkrétně nabízejí? Zařazení firmy do nejlepšího firemního katalogu na českém trhu, který denně využívá 10 milionů návštěvníků, zapojení do nejrůznějších partnerských sítí, správu firemních údajů v mapách, navigacích nebo na Facebooku. Nelze samozřejmě paušalizovat, některé služby nemusí být špatné, nicméně podobná strašení jsou nebezpečná a většinou hodně zavádějící. A co udělá vystrašený zákazník? Okamžitě zaplatí a danou službu si zakoupí. Přitom jde o vyhozené peníze a bez opravdové hloubkové analýzy webu se stejně nic nestane. Maximálně se jeho web objeví v několika katalozích, které stejně nikdo nenavštěvuje. Příklady z praxe Například naše studio před několika dny telefonicky oslovila slečna zastupující katalog Inform.cz. Nejprve nabídla, že si ověří informace o naší firmě, které jsou v katalogu. Následně nás informovala, že zjistila, že v loňském roce jsme v jejich katalogu měli negarantovaný profil a nabídla, že nyní můžeme mít za "pouhých" 5 000 korun měsíčně garantovaný profil. Tato změna nám zaručí, že v obou internetových vyhledávačích se najednou budeme objevovat vždy na první stránce. Jak snadné, že? Zapomeňte na SEO, PPC reklamu nebo případné technické úpravy webu. Stačí mít garantovaný profil v jednom internetovém katalogu. Problémem není samotná nabídka zařazení firmy do online katalogu, ale to, že slečna záměrně komunikuje zmatečně a neříká pravdivé informace. Snaží se tedy uvést zákazníka v omyl, aby nabyl dojmu, že služba dokáže vylepšit pozici ve vyhledávači v rámci organického (přirozeného) vyhledávání. Cíl je jasný – přesvědčit zákazníka a prodat mu svou službu. Když jsme požádali o zaslání nabídky do e-mailu, bylo nás sděleno, že tyto exkluzivní nabídky se vyřizují a uzavírají výhradně telefonicky. Opatrnost je tedy rozhodně na místě. Druhým příkladem je společnost MEDIATEL, která nejprve kontaktuje firmy telefonicky a následně zasílá informační e-mail, jehož součástí je odkaz na výsledek analýzy konkrétního webu. Nejde o podvod, ale o zavádějící informace, protože zástupce agentury neupozorní zákazníka, co ta červená nula vlastně znamená (viz přiložený obrázek). A znamená to jen to, že firma není součástí katalogů a partnerské sítě MEDIATELU, nic víc. S výsledky organického vyhledávání nebo s firemními zápisy ve službách Moje firma na Googlu nebo Firmy.cz od Seznamu to vůbec nesouvisí. Buďte tedy při podobných nabídkách maximálně opatrní.   Výsledky analýzy vybraného webu na portálu Mediatelu

Správce hesel Google Chrome – ano, nebo ne?
Bezpečnost dat, Sociální sítě

Správce hesel Google Chrome – ano, nebo ne?

Google Chrome má zabudovaného Správce hesel, který nabízí uložení uživatelského jména a hesla kdykoliv se přihlásíte na webové stránky při použití Chromu. Uložená hesla jsou synchronizována s Vaším účtem Google a zároveň přístupná z jakéhokoliv zařízení, ve kterém jste přihlášeni.