Blog

VšeBezpečnost datE-shopyGrafikaLegislativaOnline marketingReklamaS2 STUDIOSEOSociální sítěTvorba webů
Consent Mode V2: správa online reklamy je zase o něco složitější
Legislativa, Online marketing

Consent Mode V2: správa online reklamy je zase o něco složitější

Majitelé webů a e-shopů a správci výkonnostních kampaní v online reklamě se musí včas připravit na implementaci nástroje Consent Mode V2. Více se o tomto nastavení dočtete v tomto článku…

Pozor na podvodné e-maily: balík z České pošty, dědictví z Nigerie nebo fatální chyba serveru
Bezpečnost dat, Legislativa

Pozor na podvodné e-maily: balík z České pošty, dědictví z Nigerie nebo fatální chyba serveru

V poslední době se zvýšila četnost nejrůznějších podvodných e-mailů, které chodí majitelům českých poštovních schránek. Kromě neškodného spamu, na který většinou bezchybně dokáže upozornit a rovnou jej i vytřídit i běžný antispamový filtr, se začíná množit mnohem nebezpečnější pošta. Pozor na podvodné e-maily Zatímco kdysi naše e-mailové schránky plnily zejména dopisy právníků afrických miliardářů, kteří strojově přeloženou češtinou vybraným šťastlivcům odkazovali obrovské majetky, dnešní e-maily jsou mnohem důmyslnější. Před loňskými Vánoci se například objevily podvodné e-maily (tzv. phishing), jejíchž rozesílatelem na první dobrou byla Česká pošta. E-maily měly vizuální podobu této instituce a bezchybnou češtinu. Podvodníci vsadili na to, že v předvánočním shonu mnozí z nás ztrácejí přehled o jednotlivých balíčcích, které si do českých domácností a firem objednávají. Nejde jen o Českou poštu, zneužívají se i další české či zahraniční logistické firmy, jako je Zásilkovna, PPL nebo DPD. Podvodníci chtějí získat vaše přístupové údaje Množí se také e-maily, které na první pohled působí, že je rozesílá provozovatel vybraných webhostingových a doménových služeb, jako jsou např. Zoner, Wedos, Active 24. V těchto zprávách podvodníci chtějí pod záminkou aktualizace účtu vylákat vaše přístupové údaje do e-mailu. Jinak hrozí jeho deaktivací. Ukázka podvodného e-mailu, který se tváří, že jeho odesílatelem je poskytovatel e-mailové schránky  Podobné požadavky často chodí i od falešných zástupců vybraných českých bank, zpravidla těch největších, jako je Komerční banka, ČSOB nebo Česká spořitelna. Mezi podvodné e-maily patří i tzv. scam, tedy zprávy, v níž odesílatel informuje příjemce o peněžní výhře, obřím dědictví nebo o investičních příležitostech. Kdysi šlo podvodné e-maily poznat podle špatné či strojově přeložené češtiny, dnes už je komunikace online podvodníků mnohem přesvědčivější. Navíc tyto e-maily mívají často správné firemní barvy, logo i adresu firmy, za níž se vydávají. Na první pohled tedy působí velmi autenticky. Jak poznat podvodný e-mail Získání přístupových údajů do účtu nemusí být jediným cílem phishingových podvodníků. Mohou také požadovat čísla a hesla platebních karet, pokoušet se získat osobní údaje nebo prostřednictvím přiložené přílohy zavirovat příjemcův počítač. Vždy je potřeba myslet na to, že žádná seriózní online služba v dnešní době podobná ověření nevyžaduje. Pokud je potřeba nějaký krok udělat, vždy je tam nutnost přihlášení do administrace dané služby, případně zabezpečení přístupu dvoufázovým ověřením. Doporučujeme také vždy zkontrolovat url adresu stránky, na níž případně chcete cokoliv aktualizovat či vyplňovat. Všechny seriózní firmy a instituce mají zabezpečené stránky formou SSL certifikátu. A miliardové dědictví se také neoznamuje prostřednictvím e-mailu :-) Výčet častých příznaků podvodných e-mailů: špatná, případně nepřirozená čeština obsahují odkaz vedoucí na stránku s nejrůznějšími formuláři, které je potřeba vyplnit cílové weby, na které odkaz z e-mailu směřuje, většinou vypadají velmi nedůvěryhodně (jsou ale i výjimky, jako např. podvodníci, kteří před časem okopírovali stránky KB nebo České spořitelny) adresa odesílatele je velmi podobná zneužité instituci, nicméně zpravidla za zavináčem má nesmyslnou či zkomolenou adresou e-mail obsahuje částku, kterou je potřeba doplatit (většinou je tato částka velmi nízká) oslovení bývá často neosobní (milý zákazníku, vážený uživateli, oslovení přímo e-mailovou adresou atd.) snaha příjemce vyděsit, znejistit či donutit k rychlému neuvážlivému jednání obsahují přílohy v nejrůznějších formátech (.exe, .zip, .scr, .pdf a další – tyto nevyžádané přílohy mohou obsahovat virus, proto nikdy je neotevírejte)  

Pozor na změnu pravidel ve využívání cookies
Legislativa, Online marketing, Tvorba webů

Pozor na změnu pravidel ve využívání cookies

Čeští zákonodárci schválili novelu Zákona o elektronických komunikacích. Novela, která by měla vstoupit v platnost od Nového roku, mimo jiné upravuje i povinnosti spojené s používáním tzv. cookies. V tomto článku si přiblížíme, jak se tato změna může dotknout efektivity online marketingu a také co znamená pro majitele a webů a e-shopů. 3 typy souborů cookies „Cookies“ (česky „sušenky“) jsou malé soubory dat, které se automaticky odesílají z navštíveného webu do internetového prohlížeče uživatele. Tyto soubory se ukládají na pevném disku uživatele a slouží k několika účelům, zejména pak k vyhodnocování chování návštěvníků konkrétního webu. Mohou to být informace o poskytovateli internetového připojení, o operačním systému, nastavení jazyka, navštívených stránkách, době prohlížení, chování na vybraném webu atd. Zjednodušeně lze soubory cookies rozdělit do 3 základních kategorií. První kategorií jsou tzv. funkční neboli session cookies, které běží automaticky a jsou nezbytné pro správnou funkci webu či vybrané služby. Další skupinou jsou analytické a preferenční (tracking) cookies, jenž usnadňují uživatelův komfort (např. automatické vyplnění formulářů, lokalizace, preferencí, měření Google Analytics atd.). Třetí, a zřejmě nejkontroverznější skupinou, jsou cookies pro profilování a remarketing. Ty jsou nejčastěji využívané za účelem individualizace obsahu reklamních sdělení a měření jejich účinnosti. Mohou to být data o geografické poloze, kontaktní údaje atd. Patří sem například Google Ads, FB pixel, Hotjar, Smartlook, Sklik Remarketing atd. Souhlas nesmí být podmínkou  V současnosti je v případě cookies uplatňován tzv. princip opt-out, kdy uživatele po příchodu na konkrétní web stačí o cookies informovat. Nově ovšem bude potřeba, aby návštěvník webu s využitím cookies dal svůj jasný souhlas. Teprve po odsouhlasení je možné technologie cookies využívat. Jelikož jsou funkční cookies nutné pro správný chod webu, zde i nadále bude stačit návštěvníka jen informovat. Naopak u analytických a preferenčních cookies bude nutné nově mít od návštěvníka webu jeho souhlas. U remarketingových cookies zůstává vše beze změn – je vyžadován návštěvníkův nezbytný souhlas. A jak lze tento souhlas získat? Jednoduše pomocí tzv. cookie lišty, která se na internetu v různých podobách používá již řadu let. Je ovšem několik detailů, na které je potřeba při tvorbě cookie lišty měli myslet. Vyslovení souhlasu nesmí být podmínkou pro návštěvu vašeho webu. Žádost o souhlas by neměla neustále vyskakovat a překážet či omezovat návštěvníkův pohyb po stránkách. V případě, že nabízíte možnost přijmout všechny cookies najednou, stejně tak musíte nabídnout i možnost odmítnout všechny cookies. Samotná lišta cookies by měla jít snadno vypnout i v případě, že návštěvníkův souhlas nebyl udělen. Jednotlivé typy cookies souborů nesmí být předem zaškrtnuté, musí jít o čistý opt-in. Pokud nedojde k odsouhlasení coookies, nesmíte je ukládat či jakkoliv s nimi pracovat. Součástí webu by měl být i dokument s informacemi o jednotlivých typech cookies na vašem webu a o tom, jak a pro jsou využívané. Většinou bývá součástí obecných pravidel ochrany osobních údajů (GDPR). Novelizace zákona bude jistě mít i další negativní důsledek. Již nyní je jisté, že řada návštěvníků webů a e-shopů svůj souhlas s používáním cookies neudělí. To logicky může značně snížit výkon remarketingových kampaní, přesnost dat v Google Analytics či v podobě zkreslení konverzních kódech různých služeb, jako je např. Heureka, Sklik, Google Ads. Jak moc tyto změny ovlivní efektivitu nástrojů online marketingu ukáže až čas.  

Získali jsme certifikát managementu kvality ISO
E-shopy, Grafika, Legislativa, Online marketing, S2 STUDIO, Tvorba webů

Získali jsme certifikát managementu kvality ISO

S radostí oznamujeme, že se nám podařilo úspěšně splnit náročné požadavky certifikačního auditu systému managementu kvality podle systémové normy ISO 9001:2015. Auditoři ocenili systém řízení našeho studia, zadávání a realizace zakázek, interní koordinaci týmu, evidenci jednotlivých kroků, vedení dokumentace a řadu dalších činností, které pomáhají zlepšovat řízení i běžný chod firmy...

Neporušujete autorská práva u fotek na webu?
Legislativa, Tvorba webů

Neporušujete autorská práva u fotek na webu?

Bez nápadité grafiky a pěkných obrázků se neobejde žádný moderní web. Ani ten váš. Obrázků a fotografií je na internetu spousta. Jen málo z nich je ale volně dostupných k vlastnímu použití. Podléhají totiž autorskému zákonu a jejich zneužití se trestá finanční pokutou, která se může vyšplhat i do milionové částky. Kde ale fotky pro obchodní či osobní účely vzít legálně? Poradíme vám.

Máte e-shop? Od 1. května je třeba upravit obchodní podmínky!
E-shopy, Legislativa

Máte e-shop? Od 1. května je třeba upravit obchodní podmínky!

Spotřebitel má od 1. února novou možnost, jak řešit spory ohledně nákupů v e-shopu mimosoudní cestou. Pro vlastníky internetových obchodů to znamená upravit obchodní podmínky. O čem je třeba informovat? V jakém termínu?

Máte povinnost registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů? Poradíme Vám
Legislativa

Máte povinnost registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů? Poradíme Vám

Zpracováváte nebo nějakým způsobem uchováváte osobní údaje? Nebo se k tomu teprve chystáte? Pozor na povinnost registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů. Kdy vzniká, koho se týká a jak se vlastně registrovat?

Facebook porušuje soukromí, může za to dostat pokutu
Legislativa, Online marketing, Sociální sítě

Facebook porušuje soukromí, může za to dostat pokutu

Facebook má problémy s porušováním soukromí uživatelů. Hrozí mu za to denní pokuta ve výši až 6,7 milionů korun od belgického soudu. V čem je problém? Týká se to i Vás?

Souhlas uživatelů s používáním cookies by mohl být brzy povinný
Legislativa, Tvorba webů

Souhlas uživatelů s používáním cookies by mohl být brzy povinný

Evropská Unie předběžně odsouhlasila změny v legislativě ochrany osobních údajů. Mezi tyto informace by mohly být zařazeny také soubory cookies, které používají webové stránky. Za neinformování uživatelů by tak provozovatelé mohli dostat pokutu.

Máte akciovou společnost? Ze zákona musíte vlastnit webové stránky
Legislativa, Tvorba webů

Máte akciovou společnost? Ze zákona musíte vlastnit webové stránky

I v dnešní post-moderní době se jistě najdou společnosti, které nemají své vlastní webové stránky. Pokud se ale jedná o akciové společnosti, mohou za to být ze zákona potrestány. Jakou podobu musí mít takové webové stránky? A jaké náležitosti na nich nesmí chybět?